مجتمع دخانیات کردستان

 

                    آدرس  

کردستان، سنندج، میدان انقلاب، خیابان طالقانی، مجتمع دخانیات کردستان

                تلفن گویای مجتمع 

۰۸۷-۳۳۱۶۴۱۷۵

          روابط عمومی

۰۸۷-۳۳۱۵۳۷۷۵

                    تلفن فروش

۰۸۷-۳۳۱۶۳۶۸۰

                   کدپستی

۱۳۴۷۳_۶۶۱۴۶

 

تاریخچه

دخانیات استان کردستان در سال 1317 خورشیدی به منظور ساماندهی به کشت و خرید و فروش توتون چپق و فراورده های دخانی تاسیس شد و با تصویب قانون انحصار کشت و خرید و فروش محصولات دخانی در سال 1343 دخانیات کردستان تحت عنوان نمایندگی درجه سه به مرکزیت سنندج و مشتمل بر نمایندگی های مریوان، بیجار و قروه سازماندهی شد. 

گفتنی است دخانیات شهرستان سقز در سال 1316 با خرید و فروش فرآورده های موسسه دخانیات شروع به کار کرده که به دلیل مجاورت با مناطق کشت توتون چپق در سال 1337 کارخانه تولید توتون نیمکوب و توتون چپق در این شهرستان احداث شد و تا سال 1386 در زمینه تولید توتون نیمکوب و چپق در بسته بندی‌های 50 گرمی فعالیت می‌نمود و از این تاریخ به بعد به دلایل متعدد از جمله عدم کشت توتون چپق در منطقه، با توجه به تغییر سیاست های شرکت در حوزه تولید، تغییر دوره عمر محصول، وجود واریته های جدید و تغییر ذائقه مصرف کننده ، این تولید متوقف و جای خود را به تولید تنباکوی معسل واگذار نمود. در سال 1389 تولید تنباکوی معسل نیز  به دلایل عدم صرفه اقتصادی و نبودن بازار مناسب جهت فروش متوقف گردید.

مجتمع دخانیات کردستان در سه حوزه کشاورزی ، صنعتی و بازرگانی فعالیت دارد که در بخش کشاورزی بدلیل دارا بودن اوضاع اقلیمی مناسب و سابقه کشت محصولات دخانی یکی از مناطق پنج گانه کشت توتون سیگارت در کشور محسوب می شود و مهمترین واریته کشت شده در منطقه توتون بارلی بوده که به لحاظ کمی، دومین قطب تولید و از لحاظ کیفی ، رتبه اول را در واریته مذکور در کشور دارا می باشد.

شایان ذکر می باشد مجتمع دخانیات کردستان با دارا بودن دو حوزه صنعت و کشاورزی در ادارات دخانیات شهرستانهای سقز و مریوان  و دو نمایندگی در شهرستانهای قروه و بانه  در زمینه خدمات کشاورزی ، صنعتی و بازاریابی و فروش فعالیت می نماید.