یک بازار عجیب و غریب در تهران ؛ اینجا کسی با غریبه‌ها حرف نمی زند

یک بازار عجیب و غریب در تهران ؛ اینجا کسی با غریبه‌ها حرف نمی زند

بازار عجیبی است، به هر طرف نگاه کنی، جز سیگار و بسته های تنباکو چیز دیگری نمی بینی. در دل این راسته بازار شلوغ و پر رفت و آمد ده‌ها مغازه کوچک و بزرگ قرار گرفته که همه‌جور مواد دخانی در آن‌ها پیدا می شود.

از کمیاب‌ترین سیگارهای ایرانی باب ریه پیرمردها تا گران‌ترین سیگارهای خارجی؛ حتی سیگارهای لاکچری ویژه خانم ها هم در اینجا فروخته می شود.

چند قدم بعد از چهارراه مولوی، درست بالای طاق نمای بازار، روی تابلوی سرامیکی آبی رنگی نوشته شده است: «بازار حضرتی». بر خلاف دیگر راسته بازارهای تهران، که مغازه دارها با تبلیغ و خوش و بش کردن با مشتری او را ترغیب به خرید می‌کنند، کسبه این جا خیلی اهل ارتباط گرفتن با رهگذرها نیستند. به خصوص اگر متوجه شوند کسی قصد خرید ندارد و فقط می خواهد از رونق بازار سیگار و اینکه سیگارهای خارجی از کجا به اینجا آورده می شود سر در بیاورد.

بعد از ساعتی گشتن در بازار تنها کاسبی که همراهی می‌کند، «احمد دامغانی» است. 30 سالی می شود در این راسته دکان سیگار فروشی دارد. دکان کوچک او در ندارد و در عوض با یک میز آهنی محصور شده، به گونه ای که مشتری را وادار می کند از پشت همان میز خرید کند. همه جور سیگاری در اینجا وجود دارد. مارلبورو، وینستون، مگنا، روبین و ... البته در بین‌شان سیگار ایرانی بهمن و فروردین هم دیده می‌شود.

دامغانی می گوید: «من فقط سیگارهای وارداتی می فروشم. معمولا توتون شان از کشورهای آفریقایی جنوبی می آید. شرکت‌های معتبر این توتون‌ها را خریداری کرده و بسته‌بندی می کنند. 

صحبت‌های او با ورود مشتری نیمه تمام می ماند. مرد می پرسد: «مگنا بدون عکس دارید؟ » و جواب نه می شنود. «سیگار بدون عکس!» واژه نا آشنایی است. دامغانی برای شفاف سازی می گوید: روی بسته سیگارهای وارداتی که در کشور بسته بندی می شود تصویر ریه سیاه می بینید. سیگارهای اصل این تصویر را ندارد. آنها را قاچاقی از مرز در می کنند. کیفیت شان نسبت به سیگارهای وارداتی بهتر است.

برای خرید سیگار برگ های اصل کوبایی هم در بازار حضرتی باید حسابی دست و دلباز باشی ، حرف از هر نخ بین 700 تا 800 هزار تومان است. دامغانی می گوید: سیگار برگ را معمولا افراد متمول می خرند آن هم از مغازه هایی که کارشان ارتباط گرفتن با مسافران سفرهای خارجی است. این مغازه دارها با گردشگرها یا مسافران تعامل برقرار کرده و در هر رفت و آمد به کشورهای خارجی تعدادی بسته سیگار برگ به ایران می آورند.

در بازار حضرتی تعداد دست فروش ها بیشتر از مغازه های سیگار فروشی است. در بساط آنها می توان انواع سیگارهای اصل خارجی را پیدا کرد. باکس کاپیتان 850 هزار تومان. اسی 550 هزاز تومان. وینستون یک میلیون و 200 هزار تومان. سیگار زنانه سناتور و کارلیا هم دارند. خانم ها برای کلاس گذاشتن یا نیکوتین سبک شان از آنها استفاده می کنند. دانستن اینکه چطور سیگارهای خارجی اصل به این بازار می رسد خیلی سخت نیست. بسته های قاچاق با لنج و از طریق دریا وارد ایران می شود. بار سیگار مرتب از شهرهای مرزی به تهران می رسد و آفتاب نزده در انبارهایی که دوروبر بازار هستند تخلیه می شوند.

در بین دستفروش های سیگارهای اصل و خارجی، چند نفری هم توتون و تنباکوی فله ای می فروشند. یکی شان پیرمردی است که کنار پاساژ بساط کرده است. به گمان اینکه اول صبحی دشت می کند، می پرسد: توتون همه جور داریم. شما چه می خواهی؟بعد دستش را روی کیسه ها می گذارد و قیمت شان را می گوید: توتون رشته ای مارلبورو 100 گرم، 100 هزار تومان. شاه توتون ترکیه 100 گرم، 165 هزار تومان. توتون سیگار کوبایی هم 150 هزار تومان. 100 گرم توتون وینستون، 180 هزار تومان و 100 گرم توتون دیویدوف 250 هزار تومان. خیلی ها عادت دارند توتون را کیلویی بخرند و خودشان کاغذپیچ کنند. انگار اینطور بیشتر بهشان می چسبد.