جلسه هم اندیشی اعضاء هیئت مدیره صندوق بازنشستگی فولاد و اعضاء هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران

جلسه هم اندیشی اعضاء هیئت مدیره صندوق بازنشستگی فولاد و اعضاء هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران

نمی­‌خواهند دخانیات به روزهای اوج خود باز گردد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل؛ جلسه هم اندیشی اعضای هیئت مدیره موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و اعضای هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران برگزار شد.

در این نشست مهندس مهدی آشتیانی، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تشریح چالش­ها و موانعی که در مسیر تولید این شرکت در نیمه نخست سال­ جاری قرار داشته است، یادآور شد: در هفته‌­های پایانی سال گذشته و فروردین ماه امسال با تعطیلی بخش قابل‌توجهی از خطوط تولید به دلیل کمبود مواد اولیه مواجه بودیم و از سوی دیگر به جهت عدم تسویه بدهی‌­های سال­های گذشته، شرکت به شدت تحت فشار قرار داشت. ولی خوشبختانه با تلاش جهادی مجموعه همکاران شرکت، امروز به وضعیت با ثباتی رسیده­‌ایم.

وی با بیان اینکه مشکلات این شرکت منحصر به یکی دو سال اخیر نبوده است، افزود: پس از خصوصی‌سازی غیر اصولی شرکت در اوایل دهه نود و میدان دادن به سرمایه­‌گذاری­‌های خارجی در عرصه صنایع دخانی، موانع جدی در مسیر این صنعت داخلی و بومی قرار گرفت و کار تا آنجا پیش رفت که شرکت دخانیات به­‌عنوان صنعتی که چه از نظر درآمد و چه از نظر اشتغال، کمک حال دولت محسوب می­‌شد، امروز با زیان انباشته قابل توجهی مواجه است.

آشتیانی با تاکید بر اینکه این صنعت ملی، در سال­های اخیر در کنار موانع ناشی از تحریم خارجی، مجبور بوده است با تحریم­‌های داخلی نیز دست و پنجه نرم کند، یاد آور شد: در شرایطی که برای سرمایه‌گذاران خارجی صنعت دخانیات در ایران، تسهیل‌­گری­‌های متنوعی صورت می­‌گیرد، متاسفانه شرکت دخانیات ایران با انواع مانع­‌سازی‌­ها مواجه است.

وی با بیان اینکه تجربه جهانی نشان می­دهد در کشورهایی که انحصار دخانیات از سوی دولت حذف شده است، صنایع داخلی به شدت آسیب­پذیر شده و در نهایت به تعطیلی کشیده شده­اند، گفت: در چنین وضعیتی، اینکه شرکت دخانیات ایران هنوز سرپاست و برندهای داخلی دخانیات، نظیر بهمن همچنان از توان رقابتی بالایی با برندهای مطرح خارجی قرار دارد را مدیون تلاش شبانه‌روزی و تعصب و غیرت ملی کارگران و متخصصان شرکت دخانیات هستیم، اما تداوم این روند، بدون پشتیبانی از سوی دولت و سایر بخش‌های حاکمیت، امکان‌پذیر نیست. 

مدیرعامل شرکت دخانیات در ادامه با اشاره به تدوین برنامه راهبردی تحول شرکت تا پایان سال جاری، یادآور شد: در برنامه جدید برای تحول بنیادین در شرکت دخانیات برنامه‌ریزی می‌کنیم و موضوعاتی نظیر «تنوع‌بخشی به سبد محصولات شرکت در بخش‌های دخانی و غیر دخانی»، «پایدارسازی منابع درآمدی»، «بهینه‌سازی خطوط تولید و افزایش بهره‌وری» و «توسعه منابع انسانی» در این برنامه تحولی مورد توجه جدی قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه موضوع مولدسازی املاک مازاد شرکت، یکی از اولویت راهبردی دخانیات برای توسعه بخش­های تولیدی شرکت، اورهال کردن (آماده سازی مجدد) دستگاه­ها و بروزرسانی خطوط تولید است، گفت: موضوع فروش املاک که متأسفانه باعث بروز برخی حواشی در فضای مجازی شده است، منحصر به املاک مازاد و حتی بعضا بلااستفاده شرکت می‌شود و به هیچ وجه موضوع کوچک‌سازی بخش‌های تولیدی و بازرگانی شرکت مطرح نیست و حتی یک متر از فضاهایی که برای تولید یا بازرگانی استفاده می‌شود، به فروش نمی­رسد.

آشتیانی با تأکید بر اینکه فضاسازی‌های اخیر مجازی در خصوص فروش بخش کوچکی از املاک مازاد شرکت، پیش از آن­که به دغدغه‌های دلسوزانه برای شرکت بازگردد، محصول اراده کسانی است که نمی‌خواهند دخانیات ایران با تأمین نقدینگی مورد نیاز تولید، به روزهای اوج خود بازگردد. 

وی افزود: متعهد هستیم نقدینگی حاصل از مولدسازی املاک شرکت عمدتاً متوجه بخش تولید باشد، همچنین پرداخت بخشی از بدهی‌های سنواتی تأمین‌کنندگان مربوط به سال­های گذشته، افزایش نقدینگی شرکت و سرمایه‌گذاری در تأمین ماشین‌آلات و ملزومات بخش‌های تولیدی، از این محل قابل انجام خواهد بود.

در ادامه این نشست دکتر معتمد وزیری، رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی فولاد نیز با قدردانی از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی­های صورت گرفته در دوره جدید مدیریت شرکت دخانیات، تأکید کرد: لازم است اقدامات مؤثری که از ابتدای سال­جاری در شرکت انجام شده، رسانه‌ای شود و افکار عمومی در جریان تحولات مثبتی که در شرکت انجام شده، قرار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری شرکت در چند حوزه؛ ساختار، منابع انسانی، املاک و ماشین‌آلات ضروری است، یادآور شد: هیأت مدیره صندوق بازنشستگی فولاد با تمام توان کارشناسی و مدیریتی در کنار شرکت دخانیات قرار دارد و آماده است تا با مصوبات و پشتیبانی‌های فنی و حقوقی در کنار شما قرار گرفته و به کم کردن مشکلات و رفع موانع فعالیت و تولید شرکت کمک کنیم.

رئیس هیأت مدیره صندوق بازنشستگی فولاد با تاکید بر ضرورت ایجاد هماهنگی حداکثری میان هیأت مدیره صندوق و هیأت مدیره شرکت دخانیات یادآور شد: در کنار هم می­توانیم بر مشکلات فائق شویم.

 

آلبوم تصاویر